Wednesday, February 25, 2009

BALIK BERCUTI KEMBALI BERTUGAS

Semalam jam 1432 kumpulan pertama bercuti balik ke Lebanon. Kumpulan petama bercuti ini diketuai oleh Maj Roni. Berseri muka dia apabila sampai ke Beirut. 54 org yang bercuti selamat. Ada sorang hampir POW kat istanbul. Dr Soh.Muka nampak gembira tapi hati ada yang berkata kenapalah pendek sangat bercuti.

Friday, February 20, 2009

LAWATAN LT KOL ASMUNI






















SEMBAHYANG JUMAAT

13 Feb 09 sembahyang jumaat di adakan di Kem Qatar 2-45 anggota Ferancis sama mengerjakan solat.

SYARAHAN MINE AWARENESS

Sayarahan ini dilaksanakan di Wisma Bintara Kem Qatar 2-45 Lebanon ianya diadakan pada 14 feb 09 lalu ianya di kendalikan oleh Elemen Jurutera dari Bn Itali. Perkara ini dilaksanakan untuk mengenali jenis UXO dan letupan di sekitar operasi serta tindakan yang perlu di ambil semasa bertugas.

TENTERA DARAT

Expedition™ E-Tide Temp Compass

PERSIAPAN PERTAHANAN

Bersiap sedialah bagi menghadapi mereka (yakni musuh-musuh) dengan segala kekuatan yang termampu kamu sediakan dari pasukan berkuda yang lengkap sedia untuk menggerunkan musuh Allah dan musuh kamu serta musuh-musuh lain selain dari mereka yang kamu tidak mengetahuinya, sedangkan Allah mengetahui-Al Anfal Ayat 60

SURAT CINTA TIJAH

Tija budak kampung tapi bekerja di Kuala Lumpur.

Biasalah bila sudah duduk “town”, mula lupa asal usul. Pakai seksi maut, bercinta pula dengan lelaki mat saleh. Ke hulu ke hilir menayang boyfriendnya yang bermata biru.

Punyalah eksyen si Tijah, hinggalah suatu hari dia ternampak lelaki Inggeris tadi dengan wanita lain yang lebih cantik dan bergaya daripadanya.

Tijah menangis tiga hari tiga malam. Pada malam ke empat, Tijah mengambil sehelai kertas dan menulis surat untuk memutuskan perhubungannya dengan lelaki mat saleh tadi yang baru dikenalinya sebulan.

Begini bunyi surat yang ditulis oleh Tijah binti Kulup Kecil, yang berjaya “dicuri”…

Mike…

I WANT TO CUT CONNECTION US.

I have think about this cook-cook. I know I clap one hand only. Correctly, I have seen you and she walk-walk together at town with eyes myself. You grab hand she.

You always ask for apology back-back. i don’t trust you again! You are really crocodile land.

My friend speak you play wood three. First-first i think my friend lie me. But now I know you correct-correct play wood three.

So, I break connection to pull my body from this love triangle. I know this result I pick is very correct, because you love she very high from me.

So, i cut this connection to go far from here. i don’t want you play-play with my liver.

I have been crying until no more eye water thinking about you. I don’t want banana to fruit two times.

Safe walk…

Tijah.

TERIMA KASIH

Assalamualaikum & salam sejahtera..

Terlebih dahulu saya ucapkan ribuan terima kasih atas kesudian anda melawat bloG ini.

Comparison of Iranian artillery rockets

HARI INI HUJAN

Hari ini hujan boleh dikatakan agak lebat. Aku ambil kesempatan untuk membuat beberapa ujikaji. Walaupun tidak ada sebarang protocol atau panduan khusus untuk melaksanakan ujian ini. Tapi aku membuat beberapa kesimpulan bahawa baju hujan yang dibekalkan oleh TD amat berkesan. Tidak terlalu sejuk atau basah. Boleh diterima oleh aku bahawa ia sesuai untuk kegunaan di misi.

Berbalik kepada keperluan membuat penghitungan terhadap keperluan logistic. Agak sukar dilakukan. Terdapat beberapa panduan yang aku gunakan sebagai logistic. Tetapi keperluan ini hanya boleh dilihat semasa berada di kawasan misi.

Contoh yang aku ambil penggunaan ubat gigi, adakah memadai dengan 6 tiub x 225 ml?, kerap gosok gigi. Ada org kurang gosok gigi. Dimana factor untuk pengiraan yang sebenar? Logistic tidak memikir untuk keperluan seseorang. Tetapi keperluan ini diambil secara purata.

Banyak org berfikir, ahh apa perlu untuk membuat data statistic penggunaan ? Jawapan amat perlu. Ia membantu logistic membuat keputusan.

Bagaimana nak sustaint dalam keadaan di lubnan? Dengan harga yang mahal? Tapi terpaksa. Munkin suatu hari nanti ada pegawai logistic yang mengurus logistic khusus untuk misi luar Negara? Siapa orang nya? Pegawai tersebut perlu berada di kawasan misi dan mengalami sendiri. Soal logistic support yang diamalkan di medan persekitaran Malaysia perlu dilupakan. Bukan apa asas sama. Semua org boleh bertindak untuk menjadi logistic.

Asas logistic melibatkan perkara seperti perolehan, penyimpanan, penyelenggaraan, pengagihan dan pelupusan. Selalu orang bertanya apa yang susah nak kira……. Tu kena berfikir jadi pegawai ordnans. Aku mula berfikir untuk menjadi seorang pegawai infantry. Baru aku faham apa sebenarnya yang berlaku.

ILS…..pergh subject ni aku minat. Tapi nak apply tu susah gak. Ada 4 asas dalam ILS. KONSEP – PEROLEHAN – DALAM PERKHIDMATAN – PELUPUSAN. Cerita pasal konsep tu ambil masa gak. Yang kita amalkan adalah KESAM, keperluan staff am…GSR ???? entah korang tau ker tidak. Nanti aku cerita pasal benda ni……kalo ada input bole cerita.. END….
SALJI DI LEBANON
(Ditujukan khas kepada semua bapa Malcon West 1)

Bapaku bermain salji
Mungkin sekadar mendinginkan hati
Bapaku bermain salji
Mungkin rindu pada anak isteri
Bapaku bermain salji
Mungkin bosan dengan bedilan arteleri

Kutatap potret bapa
Memijak salji yang kulihat putih suci
Namun dikau lebih mengetahui
Di bawahnya bermandikan darah merah
Darah dan nanah yang bersimbah
Di bumi rakyat palestin berhati waja
Angkara kejahilan manusia durjana

Wahai bapa-bapa yang kami cintai
Alangkah bertuahnya kami
Lahir di tanah air yg damai ini
Yang kamu semua pertahankan zaman berzaman
Kami berjanji
Tanah di sini akan kami belai
Walau tanpa diselimuti salji
Kemakmuran ini tiada nilai ditukar ganti

Oleh : Aghazee A.R

Thursday, February 19, 2009

Sajak : MALCON WEST 1

Malaysia melayar kalian jauh… jauh ke sana

Adalah untuk menabur bakti kemanusiaan

Limpahkan tenaga dan kudrat demi keamanan

Contoh terpuji kalian di mata anak bangsa warisan kita

Organisasi pasukan teguh, pemerintah tidak disanggah

Nama yang baik digadai jangan sekali tergadai


Walau terpisah jauh dari semua yang tercinta

Erti pengorbanan melangkaui batas emosi kita semua

Sanjungan kami menjulang kalian tiap ketika

Terlukis kesabaran di dada yang kudus kalimat doa nan setia


1 pasukan satu nekad... semangat perwira patah tiada

Ayuh! Agi idup agi ngelaban! Harumkan nama negara..



Oleh : andeeja~~ (commander’s wife)

Monday, February 16, 2009

HARI INI HARI ISNIN

HARI INI HARI ISNIN.ISNIN BUKAN ISNIN BIN SABTU.TAPI ISNIN.ADA CERITA PASAL ISNIN.MASA AKU SEKOLAH DULU ADA KAWAN NAMA DIA ISNIN. MD ISNIN BIN KUSUT.ORANG DARI PAPAR, SABAH.DAH LAMA AKU TAK JUMPA DIA.LAST AKU JUMPA MASA BALIK KAMPUNG TAHUN 2006. KERJA KAT SAFMA. JADI MANAGER LADANG.

HARI INI HARI ISNIN

HARI INI HARI ISNIN.ISNIN BUKAN ISNIN BIN SABTU.TAPI ISNIN.ADA CERITA PASAL ISNIN.MASA AKU SEKOLAH DULU ADA KAWAN NAMA DIA ISNIN. MD IS

BOM TANGAN



Bom tangan merujuk kepada bom yang dipegang dengan tangan, untuk dilontar oleh askar. Perkataan bom tangan dalam bahasa Inggeris - "grenade" berasal dari bahasa Sepanyol bagi perkataan granada (delima pomegranate, merujuk kepada saiz umum bom tangan awal, dan kerana kandungan serpihan tajamnya meningatkan mereka kepada biji dalam buah delima. Gelaran Grenadier berasal dari kumpulan askar yang khusus dalam melempar bom tangan. Sesetengah bom tangan direka untuk ditembak oleh pelancar bom tangan. Cerita lanjut boleh ke Pusat Latihan Peluru dan Bahan Letupan....


PUSAT LATIHAN KOR ORDNANS
SEL LATIHAN PELURU
KEM BATU ARANG
48100 BATU ARANG
SELANGOR

Che Det (NI AKU BACA KORANG HAYATI LE SENDIRI)

1. I would like to have the Malaysian Armed Forces attack the United States and Israel.

2. But I don't think the Government and the MAF would agree with me.

3. So what do we do?

4. We could blockade the United States and deny it food and medicine.

SAMBUNG

Sunday, February 15, 2009

SEMALAM DI KEDAI CERMIN

Di Byt Jubail ada sebuah kedai kaca mata. Pelik betul kat lubnan ni. Nak buat kaca mata kena jumpa doktor mata. Kat kedai takde masin yang bole bagi untuk prekripsi mata. Kalo kat Malaysia tu semua ada. Harga erm..Bole tahan gak 150USD. tapi satu aku macam tak faham, diorang ni macam tak reti nak cutting lens.Tah hapa-hapa.

Jesteru itu nasihat aku le.Kepada yang memakai kaca mata...make sure beli spare at least 2 pasang kalo pegi mision camni. beli kat Malaysia puas hati.Kurang -kurang dapat le payung sekaki 2.

SEMALAM DI KEDAI CERMIN

Di Byt Jubail ada sebuah kedai kaca mata. Pelik betul kat lubnan ni. Nak buat kaca mata kena jumpa

KADAR ELAUN UNITED NATION UNIFIL

KADAR ELAUN UNITED NATION UNIFIL

Seseorang akan dibayar dengan kadar seperti berikut:

1. Elaun Misi = USD 1028.00 sebulan
2. Elaun Pakar = USD 303.00 sebulan utk 10% kekuatan
contoh USD 303 X ( 10% X 230 orang)
= USD 303 X 23 org
= USD 6,969
= USD 6,069/230 org
= USD 30.30 seorang akan dapat
3. Elaun Harian = USD 1.28 sehari
4. Elaun Cuti = USD 10.50 X 7 hari ( untuk 6 bulan) untuk 9 bulan + lagi 3.5 hari
= USD 10.50 X 10.5 hari
= USD 110.25

Dipetik Daripada PAYMASTER MALCON WEST

KADAR ELAUN UNITED NATION UNIFIL

KADAR ELAUN UNITED NATION UNIFIL

Seseorang akan dibayar dengan kadar seperti berikut:

1. Elaun Misi = USD 1028.00 sebulan
2. Elaun Pakar = USD 303.00 sebulan utk 10% kekuatan
contoh USD 303 X ( 10% X 230 orang)
= USD 303 X 23 org
= USD 6,969
= USD 6,069/230 org
= USD 30.30 seorang akan dapat
3. Elaun Harian = USD 1.28 sehari
4. Elaun Cuti = USD 10.50 X 7 hari ( untuk 6 bulan) untuk 9 bulan + lagi 3.5 hari
= USD 10.50 X 10.5 hari
= USD 110.25

Dipetik Daripada PAYMASTER MALCON WEST

Saturday, February 14, 2009

TAKDE CERITA

TAK SEMPAT NAK BUAT CATATAN..HARI NI RUTIN BERUBAH..MALAYSIA BOLEH..CONTACT ADMIN malconwest08@gmail.com

Thursday, February 12, 2009

test

test

MALCOY FORCE PROTECTION - HQ SECWEST

 


5 FEB 2009 - 12 FEB 2009

BAHASA

HAI KAWAN - MY FRIEND - CHAW AMICO

APA KHABAR ? - COMIESTAWIE

DON JORNO - SELAMAT PAGI

BONASERA - SELAMAT PETANG

BONANOTE - SELAMAT MALAM

ONO - SATU

DUER - DUA

TRE - TIGA

QUARTO - EMPAT

CHINQUE - LIMA

SEYIE - ENAM

SETTE - TUJUH

OCTO - LAPAN

NOVE - SEMBILAN

DEACHIE - SEPULUH

AKU CINTA KAMU - I LOVE YOU - IO RAMEO

ECERCITO - ARMY - ASKAR TANAH

BY CAPTAIN HALIM

KEBANYAKAN ANGGOTA DI DALAM KEM INI ACERCETO - ASKAR TANAH ITALY. SO AKU PUN JADI SPEGETHI KAT SANA. NAK MAKAN PIZZA ITALIA - GOMOLIA ASERMO. FIKI - FIKI ......GRAZIE....
Posted by Picasa

MALCOY FORCE PROTECTION - HQ SECWEST

 


5 FEB 2009 - 12 FEB 2009

BAHASA

HAI KAWAN - MY FRIEND - CHAW AMICO

APA KHABAR ? - COMIESTAWIE

DON JORNO - SELAMAT PAGI

BONASERA - SELAMAT PETANG

BONANOTE - SELAMAT MALAM

ONO - SATU

DUER - DUA

TRE - TIGA

QUARTO - EMPAT

CHINQUE - LIMA

SEYIE - ENAM

SETTE - TUJUH

OCTO - LAPAN

NOVE - SEMBILAN

DEACHIE - SEPULUH

AKU CINTA KAMU - I LOVE YOU - IO RAMEO

ECERCITO - ARMY - ASKAR TANAH

BY CAPTAIN HALIM

KEBANYAKAN ANGGOTA DI DALAM KEM INI ACERCETO - ASKAR TANAH ITALY. SO AKU PUN JADI SPEGETHI KAT SANA. NAK MAKAN PIZZA ITALIA - GOMOLIA ASERMO. FIKI - FIKI ......GRAZIE....

Wednesday, February 11, 2009

DI DAPUR NI...

...Sjn man sempat lagi hai... by..by ke nak kwin 2 bila habis misi..



....Awas' Sjn noli nati tak dapat bercuti... panas tu jln licin..

Kpl zainal tak dapat nak senyum kesebokan kerja harian...basuh2 juga janji dapat balik cuti awal bulan mac ni...


KENANGAN DI PORT DICKSON N.S

Bergambar setelah habis cabut beret 7 okt 2008
>>segak juga abe......g kita ni

PTD berterima kasih pada Tentera Brunei sama-sama menyertai ATM untuk Misi Lebanon Syabas...

ANGGOTA BERCUTI BALIK KE M'SIA


Seronok nampaknya skot........





Tersenyum...anggota selamat tiba di Lapangan Terbang Beirut
nak berlepas ke Malaysia..... Selamat bercuti" Bon Vakas"


Komander mengucapkan selamat balik ke Malaysia kepada anggota yang bercuti.

SOLAT JUMAAT


Walaupun sibuk dengan tugas harian. Tanggungjawap yang paling utama tidak dilupakan.

AMBIL ELAUN
















Gadis Lubnan

SALAM PERKENALAN DARI KPL SHAH

SELAMAT BERJUANG DI PERANTAUAN - STAFF G4

Tuesday, February 10, 2009

SALJI MALAM POWOW 10 2045 B JAN 2009 (HUJAN BATU --- SALJI)

Minggu ni merupakan antara minggu-minggu yang sangat sejuk disini. Suhu yang memang telah sedia sejuk telah turun dengan mencatatkan rekod 2 darjah pada malam hari Ahad lalu. Berdasarkan pengalaman kami disini rasa-rasanya winter kali ini adalah lebih sejuk berbanding tahun lepas.(macam dah setahun.....)

Mengikut berita semasa, cuaca sejuk ini dijangka berpanjangan sehingga hujung minggu ini. Ianya berpunca daripada Angin Artic yang bergerak dari Russia ke Negara-negara di Barat telah singgah di Lebanon. Serentak dengan itu juga Snow - air batu telah turun untuk kali pertama. Dapatlah juga kami snap gambar-gambar air - batu - snow yang pertama untuk tahun 2009(malam pulak tu). Gambar esok baru proses......

Kalo kat Malaysia orang dah amik buat penawar. Kat Lebanon ni pak arab kata buang karen jer....

Harap esok air batu bertukar menjadi salji....malam ni tidor dulu.

MAP OF LEBANON


View Larger Map

SNOW SKIING IN FARAYYA






Lebanon Snow Skiing in Farayya

MALAM MESRA KOL CASANOVA

tengah tunggu makanan
31 Jan 09 majlis kenangan diadakan di dewan makan Kem At Tiri Lebanon Komander menyampaikan cenderahati kepada Kol Casanova.

PERBARISAN BERSAMA FRENBATT

1 Feb 09 Perbarisan serah menyerah Kol Casanova telah diadakan di Frenbatt yang lalu

LATIHAN MEDIK DILAKSANAKAN

4 Feb 09 Kursus Medik dijalankan selama 2 hari satu hari syarahan satu hari pratikal. Seramai 15 anggota berjaya mengiukuti latihan ini.

TIMBALAN KOMANDER KETUAI TARIAN POCO-POCO





Kat Lubnan pun ada poco-poco gak.....diketuai oleh Mej Mad. Banyak sangat step......Aiiii Dr Hiza apa lagi.....

MEJ (DR) HIZA MEMBERI RAWATAN KEPADA KANAK - KANAK DI HADATHAH


MEDAL PRADE DI NEPALBATT


6 feb 09 perbarisan medal diadakan di Nepalbatt

RAMAH MESRA DENGAN PENDUDUK


RAMAH MESRA DENGAN PENDUDUK


8 feb 09 bersama dengan penduduk lebanon mendengar takzirah .

MINUM PETANG


9 feb 09 Komander singgah ke kedai dobi ola

TAKLIMAT KEPADA KOMANDER FRANBATT