Freelance Jobs

Sunday, February 10, 2019

Lubnan

Lubnan


Geografi


Lubnan merupakan sebuah negara yang terletak di timur laut Mediterranean, berkeluasan seluas 10,452 kilometer persegi. Ianya terbahagi kepada enam wilayah iaitu Beirut, Bekaa, Liban-Nord, Liban-Sud, Mont Liban dan Nabatiye. Lubnan berjiran dengan Syria di utara dan timur manakala Israel adalah di bahagian selatan.


Cuaca di Lubnan beriklim Mediterranean. Lubnan mempunyai empat musim iaitu Musim Bunga (Apr-Mei), Musim Panas (Jun-Sep), Musim Luruh (Okt-Nov) dan Musim Sejuk (Dis-Mac). Suhu purata di Beirut sewaktu musim panas adalah 27 C dan musim sejuk serendah 14 C. (Suhu di Kaokaba boleh mencecah tahap beku)


Jumlah penduduk di Lubnan adalah lebih kurang seramai 4 juta penduduk. Terdapat sejumlah 400,000 pelarian Palestin yang tinggal di Lubnan. Majoriti penduduk adalah berketurunan Arab (95%) dan selebihnya adalah kumpulan minoriti seperti Armenia, Assyrians, Kurd dan Chaldean.



Bahasa rasmi adalah bahasa Arab namun bahasa Perancis dan Inggeris dipertuturkan oleh majoriti rakyat Lubnan.


Majoriti penduduk Lubnan beragama Islam namun ianya terbahagi pula kepada dua mazhab utama iaitu berfahaman Syiah dan Sunni. Selain daripadanya beragama Kristian. Terdapat 15 buah kumpulan agama di Lubnan.


Pada tahun 1975, perang saudara Lubnan telah tercetus di antara penduduk Kristian, pengikut Sunah, Syiah, Druze dan juga pihak Palestin. Perang ini telah ditamatkan pada tahun 1990 melalui Perjanjian Taif. Kira-kira 150,000 orang telah terkorban di dalam peperangan ini.


Lubnan mengamalkan sistem kerajaan republik berparlimen di mana ianya diketuai oleh seorang Presiden dan dibantu oleh Perdana Menteri. Berdasarkan Perlembagaan Lubnan, Presiden Lubnan mestilah seorang yang beragam Kristian Maronite, Perdana Menteri adalah seorang pengikut Muslim-Sunni dan Speaker Parlimen dilantik daripada pengikut Muslim-Syiah.


No comments: