Friday, July 3, 2009

NIKMAT BERKERJA

Nikmat kerja siapa yang dapat !!!!Tidak banyak mereka yang bekerja mendapatkan kenikmatan dalam bekerja. Ketika kita merasa apa yang sedang kita kerjakan merupakan tugas yang mesti terselesaikan, maka niscaya kesusahanlah yang kita perolehi.
Nikmat bekerja tak sembarang orang boleh dapatkan, bagaimana cara kita dapat untuk dapatkan nikmat kerja?. hmm tidak sulit dan susah namun tidak juga mudah. so apa yang mesti kita lakukan?
Oke mari kita cuba untuk sedarkan diri sejenak, ada beberapa pertanyaan untuk mendapatkan jawapan agar kita dapat menikmati pekerjaan yang sedang kita laksanakan.
- Untuk apakah kita berkerja?
- Mengapa kita harus berkerja?
- Apakah kerja itu?

Ketika kita merasa bahwa kita berkerja semata-mata untuk mendapatkan gaji, maka kita tak dapat bekerja sebebas mungkin, diri terasa dalam tekanan. Bukankah diri kita merdeka?… ya kita merdeka. jangan pernah takut pada tugasan yang diberikan terhadap pegawai kita…. bila kita telah melakukannya sebaik-baiknya. so untuk apa kita kerja? begini ceritanya, kita bekerja semata-mata hanya untuk memperoleh rezeki dalam ibadah kepada Allah.

Mengapa kita harus bekerja, bekerja hukumnya wajib!!!, sebagai langkah ikhtiar kita, sebagai rasa syukur kita atas kuniaan Allah yang memberkati kita dengan anggota tubuh pun fikiran sempurna.

Sementara apakah kerja itu, kerja mempunyai makna melaksanakan perintah secara lahiriah, berkaitan dengan kehendak kehidupan kita sebagai manusia. sehingga dalam hal ini menjadi, bekerja untuk mencari nafkah, bekerja untuk mendidik keluarga, bekerja untuk meningkatkan tahap ekonomi, bekerja untuk … dan untuk yang lain.

Dengan demikian apa bezanya kerja dipejabat, dipadang kawad, mendidik keluarga, maupun kerja yang bersifat latihan untuk berperang berupa jihad. dalam hal ini tiada bezanya walaupun dalam konteks yang berbeza beza.

Bila anda mengalami stress kerja, bererti k ikhlasan anda dalam melaksanakan tugas yang anda laksanakan masih dirasa belum memadai. Sekian.


ULASAN KHUTBAH JUMAAT HARI INI OLEH KAPT USTAZ KHAIRUL NIZAM (PEG AGAMA MALCON WEST 1)

6 comments:

Capt Arlizam G4 said...

alamak aku suka betul nak update blog.komander nak tgk paperwork.adoyai..kena buat..kena buat tu...tinggal 1 aje lagi.tak nak delay..benda lain tu just ingat dalam kepala aje camne nak buat.lakar atas paper.dah bole tau..alah spontan.bertindak di saat yang genting. itulah pegawai namanye...

Capt Arlizam G4 said...

NIKMATNYER BERKERJA KAT MALCON WEST 1 NI....KALAU ADA MISI LAGI AKU NAK PERGI. SUNGGUH NIKMAT SEKALI BERKERJA..KERJA KERJA KERJA....BLOG...

Commander said...

Nak ker saya rekomen.....samb ngan MALCON WEST 2...

Capt Arlizam G4 said...

Terima kasih tuan. Bagi peluang kepada pegawai lain. Balik ke Malaysia dahulu untuk selesaikan segala kursus kerjaya. Datang ke sini semula untuk MALLOG ganti POLLOG pada 201*. Time tu dah jadi Komander Logistik untuk multi support logistic. Time tu MALBATT takde masalah air. MALLOG SUPPORT. Bisik je. Tak perlu melalui JLOC Baru ada peningkatan dan kenikmatan berkerja.

Capt Arlizam G4 said...

Tu cita-cita kalau tak sampai pucuk kurang-kurang 10 inchi lagi sampai la. Kalo takde harapan camne nak rancang.

Commander said...

Tak yah mimpi la akan wujud nyer MALLOG........cukuplah ngan masalah logistik di Malaysia dan untuk MALCON WEST 1 di Lubnan. Dengan pengalaman semasa berada di Lubnan dan kredibiliti, bakal Panglima MPL (Mej Gen Dato Arlizam) akan membawa Malaysia ke persada dunia dalam penugasan di bawah PBB